Senior inkoper voorraadbeheer en hoofd customer service, dat is de functie die Arnoud Schalker tegenwoordig bekleedt bij Hollander Barendrecht. Maar zijn loopbaan bij The Greenery begon 25 jaar geleden, toen hij als jongeman van 25 jaar oud, afkomstig uit Barendrecht, solliciteerde op een vacature van ‘matcher’.
Beginjaren bij The Greenery
Arnoud startte zijn carrière als matcher bij The Greenery. "In die tijd mocht maximaal 50% van het AGF voor de klok verkocht worden. Voordat de klok begon te draaien, deden wij het matchen van maatsorteringen voor de groothandels en supermarktketens. De ene winkel kreeg andijvie van maat 12 en de andere van maat 18; op die manier verdeelden we de bestellingen. Vervolgens ging om 6.00 uur de klok draaien en betaalden de klanten de gemiddelde klokprijs. Het was een uitdagende en dynamische functie." De AGF-afdeling zat destijds bij elkaar, terwijl biologische producten en champignons hun eigen afdeling hadden.
Van matcher naar The Greenery Retail
Na zijn tijd als matcher werd Arnoud door Edwin Poldervaart gevraagd om bij The Greenery Retail te werken. "We zaten als het ware in een portacabin, midden in de loods, in een warme cel. Dat kun je je nu helemaal niet meer voorstellen," herinnert Arnoud zich lachend. Bij The Greenery Retail werd hij verantwoordelijk voor verpakte AGF voor supermarkten, te beginnen met producten zoals broccoli-bloemkool, sugar snaps en peultjes. “Toen ik daar wegging, verpakten we van alles, van komkommers sealen tot paprika’s en bospeen in flowpack. Daarna ben ik assistent van de accountmanagers geworden. Gerard Rasing was mijn directe leidinggevende daar.”
"Nieuwe collega’s moeten vaak even wennen als ze bij Hollander komen werken. Steevast begroeten we bij inkoop voorraadbeheer alle collega’s met 'goedemorgen!' Na verloop van tijd zijn onze nieuwe collega’s vanzelfsprekend ingeburgerd."
Arnoud SchalkerSenior inkoper voorraadbeheer
Overstap naar Hollander
“Op een gegeven moment kwam ik daar niet meer verder. Ik belde de toenmalige directeur van Hollander, Cees Kraaijeveld, en vertelde hem over mijn interesse. Hij zei: 'Als ik wat tegenkom, dan bel ik je'. En dat deed hij. Toen een inkoper maaltijden wegging, kreeg ik mijn kans en ging ik aan de slag bij Hollander. Dat telefoontje naar Cees was een super goede zet." "We deden toen alleen AGF, crossdock en maaltijden. Het managementteam bestond uit drie man: een manager logistiek, een manager commercie en een algemeen directeur. De afdeling verkoop belde dagelijks alle winkels om te controleren of de orders volledig waren. Later werd deze afdeling omgevormd tot Customer Service."
Groei en veranderingen
In de afgelopen 25 jaar heeft Arnoud grote veranderingen binnen Hollander gezien. "Het bedrijf is veel groter geworden. Pas na de verhuizing naar het VDC zijn we ook zuivel, kaas en salades gaan uitleveren. Veel oude personeelsleden zijn er nog steeds, maar er is ook veel roulatie geweest. Nieuwe collega’s moeten vaak even wennen als ze bij Hollander komen werken. Steevast begroeten we bij inkoop voorraadbeheer alle collega’s met 'goedemorgen!' Na verloop van tijd zijn onze nieuwe collega’s vanzelfsprekend ingeburgerd."